Zwarthandel voorkomen met EVENTIM.Pass

31 oktober 2023 van Wouter Half

Vanaf nu is het mobile ticket EVENTIM.Pass voor elk evenement inzetbaar

EVENTIM.Pass wordt geactiveerd in de EVENTIM.App, waarmee de QR-code kan worden getoond

Eenvoudige in-app doorverkoop mogelijk via ons platform fanSALE op basis van de wensen van artiest & promotor

Maak 'helaas, je ticket is ongeldig' verleden tijd

Je hebt er vast weleens over gehoord of mee te maken gehad; iemand kocht voor jouw (uitverkochte) event buiten de officiële kaartverkoop om een ticket dat bij de toegang ongeldig bleek te zijn waardoor je hem of haar moest weigeren. Hoe vervelend is het om iemand die zoveel zin heeft om naar jouw event te gaan te moeten teleurstellen! Daarnaast wil je vast ook niet dat de Peter's van deze wereld (die al meer dan 38.000 keer zelf niet naar een event kon gaan) via een marktplaats voor tweedehandstickets over de rug van het event of artiest geld verdienen aan de doorverkoop van jouw tickets. Gelukkig hebben wij daar nu een oplossing voor, zodat we dit lang bestaande probleem in de live-entertainmentbranche samen kunnen gaan aanpakken! Ons mobile ticket EVENTIM.Pass is namelijk vanaf nu voor alle producenten en organisatoren inzetbaar voor de verkoop van hun evenementen op Eventim.nl. In dit artikel neem ik je mee met wat EVENTIM.Pass is en doet én benadrukken we de vele voordelen voor zowel de consument als de organisator/artiest.

Zwarthandel voorkomen

Laat ik beginnen met een succesverhaal te delen waarbij wij hebben ervaren dat dit ticket de strijd wint met de zwarthandelaren. In Brussel stond de Britse artiest Ed Sheeran in de zomer van 2022 voor twee concerten in het Koning Boudewijnstadion. Bij deze concerten werd EVENTIM.Pass voor het eerst door ons gebruikt en werd er geen enkele vorm van ticketfraude vastgesteld. Dit succes heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkeling van ons nieuwste mobile ticket in een stroomversnelling is geraakt en we daardoor een nieuw tijdperk in ticketing kunnen inluiden. 

 

EVENTIM.Pass - Hoe werkt het? 

EVENTIM.Pass kan door de consument online én in de EVENTIM.App worden gekocht. Het ticket wordt uiteindelijk door de koper op de smartphone in de EVENTIM.App geactiveerd. Kort voor het event komt de QR-code zichtbaar in de app, het maken van video's en/of screenshots ervan is door de techniek achter het product niet mogelijk. Niet iedereen koopt zijn eigen ticket, het is daarom eenvoudig gemaakt voor de kaartkopers om de tickets in de app door te sturen naar het gezelschap. Het is ook mogelijk om allemaal tegelijk naar binnen te gaan met de tickets in de app van de koper. 'Het is belangrijk om flexibiliteit te blijven bieden, niet iedereen wil een eigen ticket in een app en zo ondervang je dit', zegt Fleur Verduin daarover, die accountbeheerder Support & Service is bij Eventim. 'Het idee is natuurlijk wel dat zoveel mogelijk bezoekers hun ticket in de eigen app gaan zetten, omdat dit de organisatie waardevolle informatie oplevert over wie er op het evenement aanwezig zullen zijn'. Wanneer de koper of iemand uit het gezelschap uiteindelijk niet meer kan gaan, dan is het mogelijk om de tickets vanuit de app te koop aan te bieden aan een andere fan op het doorverkoopplatform fanSALE. De condities waaronder dit gebeurt kunnen worden bepaald door de artiest en promotor van het evenement. Fleur Verduin vervolgt: 'Omdat dit systeem gesloten is, is de kans dat een ticket voor woekerprijzen wordt doorverkocht nihil. Ook is handel in ongeldige tickets uitgesloten'. 

Meer dan een zwarthandel-killer

Niet alleen voorkomt PASS een ongeoorloofde doorverkoop, het levert ook andere voordelen op aan de kaartkopers en organisatoren. In de steeds digitaler wordende wereld heeft de kaartkoper nu het gemak van een volledig digitaal en moeilijk te verliezen ticket dat makkelijk te gebruiken is - daarmee is het zoeken naar de tickets in je mailbox of naar een printer om de tickets af te drukken verleden tijd. Er blijft een mogelijkheid om een collector's item te ontvangen, daarvoor is het Memory Ticket, wat in stijl van het evenement geprint wordt in hoogwaardige kwaliteit.

De organisator krijgt met PASS weer de controle terug over de tickets, omdat zij door dit gesloten platform de spelregels van de (door)verkoop bepalen. Maar het mooiste aan dit product is misschien wel dat de organisator ook de houders van de andere tickets leert kennen en daardoor met meer bezoekers kan communiceren. Bij een wijziging van het event (verplaatsing of verandering van aanvangstijd) blijft een EVENTIM.Pass-ticket altijd up-to-date. 

"Met de drie-eenheid van ons eigen doorverkoopplatform fanSALE, mobile ticket EVENTIM.Pass en de EVENTIM.App zijn we volledig voorbereid op de toekomst en zorgen we voor een gesloten verkoop waarin de artiest en de promotor weer de spelregels bepalen"

Henk Schuit, algemeen directeur Eventim Nederland

De laatste stap naar een eerlijke en veilige ticketverkoop

Onze algemeen directeur Henk Schuit is naast zijn werk bij Eventim breder actief in de strijd tegen zwarthandel. Als penningmeester bij de Stichting Weet Waar Je Koopt probeert hij al jaren de bewustwording bij consumenten over de gevaren van doorverkoop te optimaliseren. Henk Schuit: 'Met de drie-eenheid van ons eigen doorverkoopplatform fanSALE, het mobile ticket EVENTIM.Pass en de EVENTIM.App zijn we volledig voorbereid op de toekomst en zorgen we voor een gesloten verkoop waarin de artiest en de promotor weer de spelregels bepalen. Daarmee krijgen de partijen die het financiële risico nemen om de events te organiseren het weer voor het zeggen'. Met het beschikbaar komen van PASS hoopt Eventim te voorkomen dat mensen een vals ticket kunnen kopen. 'Nu we EVENTIM.Pass op grote schaal kunnen toepassen hopen wij vele grote concerten en festivals te helpen om hun ticketverkoop eerlijker en veiliger te maken doordat de secundairy ticketers buitenspel staan', vertelt Henk. 

OVER EVENTIM

Eventim Nederland vierde in 2022 haar 30-jarig bestaan in de Nederlandse markt en is onderdeel van het Duitse bedrijf CTS EVENTIM; een toonaangevende internationale aanbieder van ticketservices en live-entertainment. Ongeveer 250 miljoen tickets per jaar worden op de markt gebracht via de systemen van het bedrijf – via fysieke verkooppunten en mobiele/online websites. Deze websites opereren onder merken als eventim.de, oeticket.com, ticketcorner.ch, ticketone.it en entradas.com. De CTS EVENTIM Group omvat ook een aantal bedrijven die concerten, tournees en festivals promoten, zoals Rock am Ring, Rock im Park, Hurricane, Southside en Lucca Summer. Volgens de mondiale ranglijst van Pollstar voor 2022 is de EVENTIM Group de derde grootste promotor ter wereld. Daarnaast exploiteert CTS EVENTIM enkele van de meest gerenommeerde locaties van Europa, bijvoorbeeld de LANXESS Arena in Keulen, de KB Hallen in Kopenhagen, de Waldbühne in Berlijn en de EVENTIM Apollo in Londen. CTS Eventim AG & Co. KGaA is sinds 2000 beursgenoteerd. In 2022 genereerde de Groep een omzet van 1,9 miljard euro in meer dan 20 landen.

Meer weten over EVENTIM.Pass?

Neem contact met ons op Stuur een e-mail