CTS EVENTIM start 2023 sterk
18 mei 2023 van Wouter HalfMünchen, 18 mei 2023. De toonaangevende internationale aanbieder van ticketingdiensten en live-entertainment, CTS EVENTIM, maakte een sterke start van 2023 en genereerde een substantiële groei in omzet en winst. In de eerste drie maanden van 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet 366,2 miljoen EUR, vergeleken met 139,2 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2022 en 282,7 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2019 (het laatste jaar voorafgaand aan de pandemie).
De genormaliseerde EBITDA van de Groep bedroeg 76,0 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2023, na 23,7 miljoen EUR in dezelfde periode vorig jaar en 57,1 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2019. Zowel het segment Ticketing als segment Live-entertainment droegen bij aan deze groei. De genormaliseerde EBITDA-marge bedroeg 21% (vorig jaar: 17%).
“In het eerste kwartaal van 2023 heeft CTS EVENTIM zijn succesvolle traject na het recordjaar 2022 voortgezet. De resultaten laten zien dat live-entertainment onverminderd populair blijft. Onze klanten hebben hoge verwachtingen als het gaat om het kopen van tickets – vooral voor tours met topacts – en we hebben ruimschoots aan deze verwachtingen voldaan. Zowel in Duitsland als internationaal streven we naar organische groei en verwachten we dat onze bedrijfsprestaties op de goede weg zullen blijven.”
Het segment Ticketing genereerde in de eerste drie maanden van 2023 een omzet van EUR 148,3 miljoen (vorig jaar: EUR 76,5 miljoen), wat 42% hoger was dan in het eerste kwartaal van 2019 (EUR 104,5 miljoen). De genormaliseerde EBITDA bedroeg 67,8 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2023 (vorig jaar: 27,2 miljoen EUR), een stijging van 62% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 (41,9 miljoen EUR). De kernmarkt Duitsland presteerde goed, waarbij ook de Italiaanse, Oostenrijkse, Zwitserse en Braziliaanse markten groei aandreven.
De omzet van het segment Live-entertainment steeg in het eerste kwartaal van 2023 naar 223,8 miljoen euro (vorig jaar: 65,1 miljoen euro), een stijging van 23% ten opzichte van vier jaar geleden (182,2 miljoen euro). De genormaliseerde EBITDA over de eerste drie maanden van 2023 kwam uit op 8,2 miljoen euro (vorig jaar: verlies van 3,5 miljoen euro) en was daarmee lager dan in het eerste kwartaal van 2019 (15,2 miljoen euro). Hogere productiekosten voor festivals wogen zwaar op de genormaliseerde EBITDA in het eerste kwartaal van 2023. Het aantal online verkochte tickets in het jaar tot nu toe staat op 18 miljoen, wat neerkomt op een aanzienlijke stijging van 58% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (11 miljoen).
In maart 2023 werd een nieuwe joint venture met Mammoth, Inc. en AG Entertainment Touring aangekondigd die CTS EVENTIM in staat zal stellen zijn positie op de internationale tourmarkt verder te verstevigen en topacts aan te trekken voor toekomstige Amerikaanse en wereldwijde tours. Het kwartaaloverzicht over de bedrijfsprestaties in de eerste drie maanden van 2023 wordt op 24 mei 2023 beschikbaar gesteld.